Nätkultur

Har precis lyssnat på en så sjukt bra föreläsning!
Det kanske är ämnet som får mig att fastna till viss del, nätkultur. Jag är ju ändå uppvuxen till stor del med datorer och internet.
Det här blir säkert ett lite snurrigt inlägg, för det är mycket tankar jag har.
Det finns ju fördelar och nackdelar med internet, det vet väl alla men föreläsaren var väldigt bra på att lyfta fram de positiva delarna, och dämpa medias hysteri kring de negativa.

Några av mina tankar är väla..

Att internet är smockfullt av pedofiler och våldtäcktsmän som raggar upp varenda 12 åring, det är den bild man lätt får av media..
Självklart, det finns flickor som träffar killar på nätet och blir våldtagna, MEN. De vanligaste är väl att flickor blir våldtagna/utnyttjade av någon närstående? Eller blir attackerade utomhus? Man kan aldrig aldrig aldrig ge ett 100% skydd mot att någon ska utsättas mot detta (eller iof, man kan ju låsa in dem i källaren...). Man kan ju fortfarande lära barnen att vara nät-smarta, men förbjuda dem att använda nätet? Det förbjudna blir ju bara ännu mer roligt om det är förbjudet. Föreläsaren tog upp nån story som en tonårstjej hade berättat om hur hon "kontrollerade" den hon chattade med (för att se om det verkligen var en tjej), hon fejkade smink vanor (typ, ha conceler på läpparna) och om de höll med så förstod hon att de var män. (fast jag vill tilläga att jag tror många tonårstjejer faktiskt har conceler på läpparna... de ser fan så ut iaf.. :P )och nä, jag vet inte hur conceler stavas.

På min VFU (praktik på högstadieskola) så ville min stand-in lärare (min var sjuk) att jag INTE skulle nämna för eleverna att jag spelar World of Warcraft. Jag tror att det var för att hon skulle kunna hålla en lektion utan att eleverna skulle använda den till att fråga ut mig.. men ändå. Jag ska faktiskt kolla med min riktiga VFU lärare imorgon vad hon tycker. För jag tycker ändå att det är positivt att jag spelar / har spelat WoW eftersom jag kan förstå varför de spelar, vad det roliga är, jag kan se fördelarna med att spela WoW (Spelet bygger faktiskt väldigt mycket på att bygga sociala relationer med andra spelare, är man ett arsle så får man inte vara med o leka.. Språket... etc etc). Det känns som att lärarna har en helt annan bild av dataspel än vad jag har, den bild som media ger, barnen blir våldsamma, asociala etc etc. Jag har själv upplevt spelet, jag har levt med spelet i flera år, jag har varit beroende, jag har spelat dygnet runt, jag har insett att det inte fungerar i längden. Hur många av lärarna på skolan har den proffessionen?

och sen när man hör att eleverna är så trötta för att de spelar dataspel hela tiden, absolut det är ett problem.. men tonåringar är trötta. När jag gick i gymnasiet så försov jag mig alltid och somnade ofta på lektionerna (om jag gick till skolan alls.. vi pratar media tiden nu). Inte fan var jag sån för att jag spelade dataspel, jag låg ju ioch läste och skrev hela nätterna! Men att läsa och skriva är lärorikt, det är inget beroende. Dataspel fördummar barnen och gör dem beroende. eller?
Min engelska har blivit SÅ mycket bättre av att jag spelat WoW, jag har fått riktigt bra vänner, jag träffade Andreas ;)  Dataspel kan leda till bra saker, precis som mitt skrivande har gett mig vänner för livet.

fan, jag är för trött! och jag ska ha vfu imorgon (det betyder att jag bör se lite mer presentabel ut än vad jag gör hemma och inte ska gå upp 2 minuter innan jag ska göra något) så jag ska nog ta och sova. och begrunda.
Hur ser ni på det här?






Kommentarer
Postat av: NAGEL

yes, finns inget att säga, du har rätt! :)

2009-12-15 @ 17:31:14
URL: http://angelpacino.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0